Kleine en middelgrote ondernemingen missen de digitale trein. Dat blijkt uit cijfers van de jaarlijkse barometer van de federale overheidsdienst Economie. Onze kmo’s zijn zich te weinig bewust van de groeimogelijkheden van de digitale economie. En in ieder geval maken ze er te weinig gebruik van. Een inhaalbeweging dringt zich op, vooral op het vlak van e-commerce.Het aantal Belgen dat koopt op het internet zit stevig in de lift. Zo’n 54 procent plaatste het voorbije jaar een bestelling online. Dat is een stijging met zes procent maar nog altijd minder dan in onze buurlanden. De groei van de e-commerce is dus te danken aan de consumenten. Daarvan profiteren naast internationale ketens ook steeds meer eigen bedrijven. Het aandeel van hun omzet afkomstig uit e-commerce steeg van 13,5 naar 21,8 procent.

De bedrijven hebben een nog grotere inhaalbeweging te maken dan de consumenten. Meestal kopen we onze spullen bij buitenlandse webwinkels. Vooral kleine en middelgrote ondernemingen hinken achterop. Slechts 2,4 procent van de bedrijven met minder dan vijftig ondernemers verkoopt via het internet.

 Opdat de Belgische kmo’s toch de stap naar het internet zouden doen, start federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) dit najaar een rondreis langs de bedrijven. Ondernemersorganisaties als Voka en Unizo zullen hem vergezellen. De Croo wil de kmo’s wijzen op de voordelen van e-commerce. Het gaat niet alleen over het runnen van een webshop maar ook over de manier waarop ze handel drijven en hun diensten aanbieden.
Paul Gebruers voor made in Vlaams-Brabant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s